Categorieën
Marketing Neuromarketing

Psychologische prijzen

De ideale verkoopprijs bestaat

Gaat jouw voorkeur uit naar een prijsbepaling van bijvoorbeeld €49,95, of kies je liever voor een rond bedrag als €50,00? Al is het maar een verschil van €0,05 cent, dit verschil activeert een ander gedeelte in het brein van je klant. Dit klinkt misschien erg interessant, maar hoe kunnen psychologische prijzen in mijn voordeel werken?

Uit onderzoek van Monica Wadhwa en Kuangjue Zhang is gebleken dat koopintentie beïnvloed wordt door afgeronde bedragen (€50,00) en psychologische bedragen (€49,95) en afhangt van de gemoedstoestand van je klant. Het maakt zélfs niet uit of de psychologische bedragen naar onder afgerond zijn (€48,85) of naar boven (€52,15).

Ronde of psychologische prijs?

Dat hangt af van wie je doelgroep is. Bijvoorbeeld: Je verkoopt online digitale fotocamera’s. Je doelgroep zijn hobby fotografen, die graag foto’s maken tijdens familievakanties. Dit is sterk emotioneel georiënteerd. Kies hierbij voor een rond bedrag. Zijn je klanten voornamelijk beroepsfotografen en zien ze de aankoop van een nieuwe camera als investering? Kies dan voor een psychologische prijs, wat past bij een rationele beslissing.

En hoe moet ik inspelen op niet-gelukkige emoties?

Als je product of dienst wordt gekocht vanuit niet-gelukkige emoties zoals medicijnen, dan kan je het beste kiezen voor psychologische prijzen. Wees wel bewust van het feit dat sommige producten of diensten zowel uit positieve en negatieve emoties gekocht kunnen worden. Zo geeft chocola je direct een endorfine boost, wat resulteert in een euforisch gevoel. Deze boost komt overeenkomt met de kick die je krijgt van een rondje hardlopen. Maar chocola is ook een product boordevol calorieën en suikers, waar mensen soms achteraf spijt van hebben als ze het gegeten hebben.

Psychologische prijzen:
€50 euro komt over als vloeiend, makkelijk, emotioneel en heeft een lage energie.
€49,95 komt over als niet vloeiend, moeilijk, rationeel en heeft een hoge energie.
Infographic prijsbepaling

Praktisch prijs tips

  • Gebruik afgeronde bedragen indien je doelgroep positieve emotionele redenen tot aankoop heeft.
  • Gebruik psychologische bedragen indien je doelgroep rationele of met negatieve emotionele redenen tot aankoop heeft.

Het weglaten van de prijs raad ik persoonlijk af. Hiermee laat je de prijs tot de verbeelding. De mens is eerder geneigd aspecten zoals prijs te overschatten dan te onderschatten. Hierdoor creëer je de mogelijkheid dat je de klant verliest.